Kotikoiran kuntosali

Koira on liikunnallinen ja puuhakas eläin. Mieluiten se toteuttaa itseään laji- ja rotutyypillisten tarpeidensa parissa suosikki-ihmisensä kanssa harjoitellen. Kun kyseessä on kotikoira joka ei harrasta aktiivisesti, voi tekemisen ja monipuolisen liikunnan soveltaminen olla omistajalle aivonystyröitä rasittava haaste.  Tämä teksti sisältää vinkkejä siihen, mistä puuhista voi aloittaa ja mihin koiran peruskunnossa on kiinnitettävä huomiota.
 

Lihashuolto
 

Ensimmäiseksi, huolehdithan aina koirasi liikunnan monipuolisuudesta harjoituksen aikana, lämmittelystä ja jäähdyttelystä ennen ja jälkeen suorituksen sekä koiran asianmukaisesta venyttelystä ja hieronnasta. Varsinkin aktiiviset koirarodut saattavat luonnostaan liikkua liian nopeasti, hallitsemattomasti ja liian suuria määriä, jolloin omistajan tulee tarkkailla koiransa tekemisiä. En anna yksityiskohtaisia venytysohjeita, sillä niiden väärin toteuttaminen voi olla haitallista. Parhaat ohjeet juuri sinun koirallesi sopivista venytyksistä saat eläinfysioterapeutilta. Voin lämpimästi suositella erityisesti Tampereen Marika Ruottista. Lämmittelystä kerron sen verran, että lämmittelyn määrän tulee olla suhteutettu tulevan rasitteen määrään. Hyvä nyrkkisääntö on, että alku- ja loppuverryttelyn tulee käsittää yhteensä 30% koko suorituksesta. Esimerkiksi tunnin aikana alku- ja loppulämmittelyn tulee kestää yhteensä varttitunnista 25 minuuttiin riippuen liikuntasuorituksen raskaudesta. Alkulämmittelyn tulee sisältää lyhyitä pätkiä tulevasta pidempikestoisesta suorituksesta. Aivan lämmittelyn aluksi tärkeää on kiinnittää huomio rauhalliseen ja tasaiseen, sykettä nostavaan ja lihaksistoa lämmittävään liikkeeseen. Tämän jälkeen siihen voi liittää sen suorituksen osia lyhyissä pätkissä, jota on pian tarkoitus tehdä pitkäkestoisemmin. Jos koira harjoittelee paljon, on hyvä huomioida liikkeiden toiminta myös peilikuvana. Kun tehdään paljon ja useita toistoja, jää helposti lihaksistoon toispuoleinen kuormitus joka näkyy varsinkin pitkällä aikavälillä toispuoleisuutena ja siitä seuraavina ongelmina koiran terveydessä.
 

Kuinka paljon koira tarvitsee liikuntaa?
 

Koiran liikunnan tarve on yksilöllistä. Sen voi kuitenkin varmalta kädeltä todeta, että pelkkä liikunta ei riitä pitämään koiraa onnellisena. Liikunnan lisäksi koira tarvitsee aktiviteetteja aivoilleen eri aistien virikkeistämisellä. Jatkuva fyysinen rasitus sykeliikunnan parissa myös nostaa kotikoiran kuntoa ja virittyneisyystilaa turhan suureksi, joka usein johtaa epätoivottuihin käytöksiin. Moni koira ei kestä elimistöllisesti jatkuvan sykeliikunnan tuomia hormonihuuruja ja silloin moinen liikunta saattaa jopa huonontaa koiran yleisvointia. Tästä syystä esimerkiksi pyörän vierellä juoksuttaminen pitkiä matkoja ja usein ei yleensä ole kestävä ratkaisu koiran pääsääntöiseksi liikunnaksi.

Metsä on kotikoiran kuntosali

Itsenäisesti liikkuessaan koira harvoin käyttää lihaksistoaan monipuolisesti ja pääsääntöisesti aktivoituvat päällimmäiset lihakset. Koiran syvä lihaksisto kaipaa kuitenkin myös aktivointia ja varsinkin aktiiviselle koiralle hyvä harjoittelumuoto sekä syvän että päällimmäisen lihaksiston aktivoimiseksi on erilainen tasapainoilu ja erilaisissa maastoissa liikkuminen. Dobo on hyvä laji koiralle, mutta monen koiran peruskunto ei alkuunkaan riitä dobopallon päällä tekemiseen heti, varsinkin jos koiralla on ennestään esimerkiksi lihaksiston toispuoleisuuksia tai muita rasitteita. Helpomman tasapainoilun voi aloittaa esimerkiksi metsässä erilaisia runkoja ja kiviä hyödyntämällä. Tarkasta aina ennen kaatuneen rungon, kiven tai kannon käyttöä, ettei sen välittömässä läheisyydessä ole koiraa mahdollisesti vahingoittavia esineitä tai reunoja. Rungolla ei tule taiteilla jos on sateista tai runko on merkittävästi muuten kostea, sillä kosteus lisää rungon liukkautta. Tarkasta myös, ettei rungosta sojota oksia, joihin koira voi satuttaa itsensä. Pääsääntöisesti runko kuin runko kuitenkin kelpaa harjoitteluun.
 

Runkojumpan ensiharjoituksia:
 

  • Pyydä koira nousemaan rungolle esimerkiksi houkuttelemalla namilla. Jos koiran on haastava olla rungolla, tämä on ensimmäinen harjoitus sellaisenaan. Tee vain joitakin sekunteja kerrallaan.

  • Koira voi istua rungolla ja vaikeampana vaihtoehtona maata rungolla. Näitä kaikkia voi myös jumpata edestakaisin.

  • Houkuttele koiran pelkät etu- tai takatassut rungolle. Takatassut rungolle saa parhaiten ohjaamalla koiran koko rungon yli niin, että kädessä olevalla namilla palkitsee koiran vain takajalkojen jäädessä rungolle. Kun tämä on harjoiteltu ja muut liikkeet onnistuvat, moni lihaskuntotaituri oppii vatsalihasten voimin hyppäämään tästä vielä takaisin rungolle liikuttamatta jalkojaan muutoin!

  • Pyydä koiraa antamaan tassua tai kumpaakin tassua rungolla.

  • Rungolla voi myös pyörähtää akselinsa ympäri, ikään kuin häntää jahdaten pyörähdettäisiin.

  • Takatassuilla rungolla seisominen onkin jo haastavampi liike, mutta onnistuu kyllä koiran rungon muodosta riippuen viimeistään harjoittelun jälkeen.

 

Älä aloita heti kaikilla kerrotuilla liikkeillä. Aloita ensin parista koirallesi helpoimmasta ja tee niitä muutamia toistoja kolme kertaa jokaisen metsälenkin aikana. Lisää liikkeitä vasta myöhemmin. Aluksi tunnin lenkkiin mahtuu vain 5 minuuttia tasapainoilua, joka on yllättävän rankkaa siihen tottumattomalle. Kuluva viisi minuuttiakin olisi paras jakaa osiin eri lenkin vaiheisiin. Huomioi myös koirasi rotuominaisuudet – monilla isommilla roduilla liikkeet voivat olla varsin haastavia.

Harjoituksia hyvään liikkuvuuteen

 

Koira ei osaa välttämättä venytellä itselleen tarpeellisia paikkoja, jonka vuoksi on hyödyllistä mikäli omistaja osaa harjoituksin ylläpitää koiran hyvää liikkuvuutta. Tämä onnistuu lihaksiston aktivoimisen lisäksi erilaisilla liikkeillä, jotka kehittävät koiran liikkuvuutta. Voit aloittaa vaikka sivu-liikkeen erilaisista variaatioista: opeta koirasi kiertämään kasia jalkojesi ympärillä, pujottelemaan jalkojesi välistä kun kävelet, tulemaan sivuille eri suunnista ja lopulta yhdistä liikkeitä toisiinsa. Voit houkutella liikkeet myös namin perässä tehtäväksi, jos haluat välttää koulutustyön.
 

Namivenyttely
 

Voit ohjata koiraa nameilla esimerkiksi alku- ja loppuverryttelyksi tai arjen iloksi seuraaviin liikkeisiin:
 

  • Koira seisoo ja koskettaa kuonolla kumpaakin kylkeään.

  • Koira seisoo ja koskettaa kuonolla kumpaakin etutassuaan sekä takatassuaan vuorotellen.

  • Koira kumartuu leikkiasentoon takapää ylös, etupää alas.

  • Koira seisoo ja taivuttaa päänsä etutassujensa välistä kohti häntäänsä.

  • Koira pyörähtää ympäri vuorotellen kumpaankin suuntaan kuin jahdatakseen häntäänsä.

  • Koira istuu jalkojesi välissä ja kohottaa etutassujaan
    aavistuksen maasta ja ojentaa kaularankansa suoraksi saadakseen namin, jolla sitä houkuttelet.

     

Kun alku- ja loppuverryttelyt, venyttelyt, hyvä lihaskunto ja liikkuvuus on tavoitettu, voitte keskittyä metsässä myös muihin puuhiin tietäen, ettei koira yhtä todennäköisesti loukkaa itseään kömpelöidessään vauhdissa. Huomioi kuitenkin, että nämä liikkeet ovat vain terveille ja arkielämässä hyvinvoiville koirille. Jos epäilet koirasi terveyttä, ole yhteydessä lääkäriin.

© 2018 Jenny Jalonen. Tekstin käyttäminen vain luvalla.

© 2020 Jenny Jalonen